مهم ترین مسائل لوله کشی شهری

barchasb net
4 min readAug 8, 2021

شیب استاندارد لوله کشی فاضلاب شهری چقدر است؟شیب لوله فاضلاب و تعیین مقدار دقیق و استاندارد آن یکی از مهمترین اصول لوله کشی فاضلاب شهری است. عدم توجه به آن مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. علاوه بر تعیین شیب استاندارد لوله فاضلاب ، لازم است قطر لوله ها و سرعت جابجایی فاضلاب در لوله ها نیز مشخص شود تا حرکت پساب هموار باشد و با هیچ مشکلی روبرو نشوید. مانند گرفتگی لوله های فاضلاب و غیره. گروه خدمات فنی لوله بازکنی شهرک غرب برچسب؛ یکی از مجرب ترین تیم ها در زمینه باز و تخلیه چاه در تهران نحوه محاسبه شیب لوله اصلی فاضلاب و سایر لوله های ساختمانی و استانداردها و اصول مهم در لوله کشی را نشان می دهد.

اهمیت شیب لوله فاضلاب چیست؟

تفاوت ارتفاع سطح و بالاترین نقطه لوله در ابتدا و انتهای مسیر فاضلاب را شیب لوله فاضلاب می نامند. تعیین این شیب و ایجاد تفاوت در ابتدا و انتهای یک لوله امکان مدیریت و مسیر صحیح پساب های داخل لوله ها را ممکن می سازد. توجه به این نکته بسیار مهم است که مقدار شیب استاندارد حدود 2 درصد است ، اگر کمتر از این مقدار باشد ، فاضلاب به راحتی از طریق لوله حرکت نمی کند. از سوی دیگر ، شیب تند باعث حرکت سریع مایعات و احتباس مواد جامد در لوله ها می شود. بنابراین ، این مقدار باید کاملاً استاندارد شود تا با چنین مشکلاتی روبرو نشویم مهندسان در شرکت لوله بازکنی شهرک ولیعصر این اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهند

لوله بازکنی

شیب استاندارد لوله فاضلاب

نحوه محاسبه شیب استاندارد لوله فاضلاب سال بسیار مهم این است که چگونه می توان شیب استاندارد لوله فاضلاب را اندازه گیری کرد؟ برای پاسخ به این سال ، ابتدا باید تعیین کنید که لوله های افقی فاضلاب روی سقف نصب شده اند یا در کف ساختمان. با توجه به اینکه طبقات ساختمانها دارای شیب استاندارد هستند ، بنابراین اندازه گیری اختلاف ارتفاع بین ابتدا و انتهای لوله های افقی کمی مشکل است. بهترین راه حل در این شرایط استفاده از ابزار تراز است.

نکته دیگری که باید به آن توجه شود ، تأثیر قطر لوله در این محاسبات است. طبق اصول لوله کشی فاضلاب ، بهتر است لوله هایی را در مسیری با قطر یکسان یا بزرگتر در امتداد مسیر انتقال به چاه فاضلاب انتخاب کنید. با در نظر گرفتن قطر لوله ، روش محاسبه شیب لوله افقی فاضلاب به شرح زیر خواهد بود:

طول لوله / 100 * (ارتفاع شروع لوله — ارتفاع انتهای لوله)

اگر قطر لوله 50 تا 65 باشد ، شیب استاندارد 2، ، برای لوله های با قطر 80 تا 150 ، مقدار 0.1، و برای لوله های با قطر بیش از 200 ، شیب 0.5 خواهد بود. . توجه داشته باشید که شیب باید به گونه ای محاسبه شود که سرعت فاضلاب 70 سانتی متر در ثانیه باشد.

جدول شیب لوله های فاضلابشیب استاندارد هر لوله فاضلاب در ساختمانبه عنوان یک استاندارد کلی که باید در فرآیند لوله کشی قسمتهای مختلف ساختمان ، دوش ، وان و غیره مورد توجه قرار گیرد. باید دارای لوله هایی با قطر و شیب مشخص باشد. به عنوان مثال ، وان باید دارای لوله های خروجی با قطر 40 میلی متر باشد و شیب لوله ها 0.03 ، دوش باید لوله هایی با قطر 40 و شیب 0.02 داشته باشد.

شیب لوله فاضلاب توالت فرنگیشیب لوله فاضلاب توالت فرنگی در مرحله اول بسته به نوع آن تعیین می شود. در سرویس های بهداشتی ایرانی که سیفون به آن متصل است ، لازم است سیفون را به صورت عمودی روی دیوار نصب کنیم. اما لوله توالت ایرانی به سیفون باید دارای شیب حدود 1 تا حداکثر دو درصد باشد. با توجه به اینکه توالت فرنگی روی یک سطح صاف نصب شده و یک سیفون در داخل آن نصب شده است ، لازم است سرریز توالت فرنگی که به دو زانو 45 درجه ختم می شود ، دارای شیب حدود 2 درصد باشد.

اصول لوله کشی فاضلاب شهریعلاوه بر رعایت شیب استاندارد لوله فاضلاب هنگام لوله کشی قسمتهای مختلف ساختمان ، رعایت اصول دیگر لوله کشی نیز ضروری است که برخی از آنها عبارتند از:

سرعت تخلیه و حرکت فاضلاب در لوله ها باید حدود 70 سانتی متر در ثانیه باشد. سرعت زیاد آن باعث می شود مواد جامد در مسیر لوله ها ، رسوب و گرفتگی بمانند و سرعت کم آن باعث می شود که فاضلاب به درستی به چاه دفن زباله منتقل نشود.در هر 30 متر نصب شیر برگشتی بر روی لوله ها ضروری است

منبع: https://barchasb.net/tehran/niavaran/

https://barchasb.net/tehran/shahran/

--

--

barchasb net
0 Followers

اگر به دنبال یک شرکت مناسب برای خدمات لوله کشی درتهران هستید با برجسب همراه باشید.